Opakowanie to pierwsza rzecz, którą dostrzegamy, zwracając uwagę na produkt przed ewentualnym zakupem. Jego znaczenie w promowaniu dowolnego towaru jest więc niezwykle istotne. Celem każdego producenta powinno być zaprojektowanie estetycznego i skłaniającego do zakupu opakowania. Powinno być ono dopasowane do zawartości. Istnieją też pewne ogólne wskazania, które mogą nam pomóc zaprojektować estetyczne i praktyczne opakowanie danego produktu.

Łatwość w przenoszeniu i transporcie

Zacznijmy od aspektów technicznych, które zazwyczaj nie znajdują się na pierwszym miejscu na liście priorytetów twórców. Prace koncepcyjne powinniśmy jednak zacząć dopiero po zadbaniu o praktyczność – wygląd pudełka może, co prawda, odegrać decydującą rolę w tym, czy ktoś zdecyduje się na zakup, czy nie, ale jeżeli opakowanie sprawia problemy już na etapie składania i transportu, to jego pozyskanie będzie generować straty. Najpraktyczniejsze opakowania można swobodnie transportować w postaci na płasko złożonych kartoników. Oczywiście nie każdy towar może być przewożony w ten sposób. Warto mieć jednak na uwadze to, że kształt opakowania to punkt wyjścia, od którego powinniśmy zacząć projektowanie. Dodatkowym atutem dobrania odpowiedniego kształtu jest możliwość zaoszczędzenia na kosztach transportu lub składowania.

Trendy w branży

Opakowanie powinno jasno wskazywać, z jakim produktem mają do czynienia klienci sklepu. Pod pewnym względem musi więc przypominać inne opakowania produktów z tej samej grupy. Konieczne jest oczywiście znalezienie sposobu na wyróżnienie się spośród konkurencji, ale wszystko w pewnych określonych w branży ramach. Jak zatem znaleźć idealny balans? Wystarczy zaprojektować opakowanie w taki sposób, aby po spojrzeniu na nie, klient mógł domyślić się, co znajdzie w środku. Klient chce wiedzieć, czego może się spodziewać.

Nastawienie na przekaz

Klarowne przekazanie informacji o produkcie jest nieco powiązanie z dostosowaniem opakowania do branży. Musimy dokładnie wiedzieć, co i dlaczego chcemy pokazać na opakowaniu. Jednym z częstszych błędów jest opisywanie lub przedstawianie wielu cech produktów, poprzez wymienienie tzw. suchych faktów (np. produkt został wykonany przy użyciu ultranowoczesnej formuły XYZ, o której nie słyszał nikt poza osobami bezpośrednio związanymi z branżą). Lepiej zaproponować kreację, która będzie automatycznie kojarzyła się z korzyścią płynącą z zakupu. Opakowanie musi być czytelne i powinno budzić konkretne skojarzenia w umysłach odbiorców.

Jakość druku

Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której dobrze sprzedający się produkt znajduje się na półce sklepowej w nieestetycznym opakowaniu. Estetyka przekazu jest niemniej istotna niż jego klarowność – drukarnia opakowań powinna zaoferować najlepsze rozwiązanie dla konkretnego materiału, wielkości i rodzaju kartoników produktowych. Jeżeli pominiemy ten bardzo istotny aspekt, to wszystkie starania, które włożyliśmy w projekt, nie przełożą się na ostateczny efekt. Niestatycznie wykonane opakowanie to jasny sygnał, że firma nie szanuje swoich klientów i nie można jej traktować „na poważnie”. Nawet najlepsze produkty, które mają potwierdzone działanie, nie wzbudzają zaufania, jeśli znajdują się w nieeleganckim opakowaniu. Najważniejsza jest zatem jakość druku, ponieważ to od niej zależy czytelność treści oraz to, czy opakowanie przyciągnie wzrok potencjalnych klientów.

źródło: fourcolors.com.pl – producent opakowań Warszawa