Cielęcina jest niskokaloryczna, zawiera niewiele tłuszczu oraz stanowi doskonałe źródło białka. Uznawana jest za jeden z najzdrowszych gatunków mięsa. Co więcej, mięso pochodzące od cieląt jest niezwykle delikatne i cieszy się uznaniem smakoszy od wieków. Dlaczego warto wprowadzić cielęcinę do swojej diety?

Wartości odżywcze cielęciny

Mięso cielęce poleca się każdemu, kto chce dbać o sylwetkę i zdrowo się odżywiać. Wartość kaloryczna mięsa może różnić się ze względu na miejsce, z którego zostało pobrane, oraz wiek zwierzęcia – to z młodszych zwierząt nie zawiera tłuszczu międzymięśniowego i ma kruchą strukturę.

Cielęcina i tak zawiera na ogół niewiele kalorii: w 100 gramach mięsa znajduje się zazwyczaj około 105 kcal oraz niecałe 3 g tłuszczu. Jest źródłem fosforu, żelaza, potasu oraz witamin z grupy B, dlatego spożywanie cielęciny pozytywnie wpływa na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. To oczywiście cenne źródło białka: w jednym kawałku o wadze 100 g znajduje się go aż 20 g. Najbogatsza w składniki mineralne oraz witaminy jest cielęca wątroba, która stanowi, w której znajdziemy witaminę A i E. Cielęcina dostarcza też kwas linolowy CLA, który działa bakteriobójczo, hamuje rozwój miażdżycy oraz wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej.

Dobroczynny wpływ cielęciny na zdrowie człowieka

Dzięki temu, że mięso cielęce zawiera niewiele nasyconych kwasów tłuszczowych, warto je spożywać w przypadku zmagania się z miażdżycą oraz chorobami serca czy cukrzycą. Wspomniany już kwas linolowy CLA ma również działanie przeciwnowotworowe – zapobiega nie tylko powstawaniu tego typu zmian, ale również namnażaniu się komórek rakowych w przypadku choroby. Jego zawartość w cielęcinie jest kilkukrotnie wyższa niż w mięsie wieprzowym oraz drobiowym. Warto również wzbogacić swoją dietę o cielęcinę, jeśli cierpimy z powodu chorób kości, takich jak osteoporoza. Jej spożywanie wspomaga metabolizm, stabilizuje ciśnienie krwi. Ma też dobroczynny wpływ na odporność organizmu. Usuwa nadmiar cholesterolu, ma dobroczynny wpływ na skórę – dzięki cielęcinie łatwiej pozbędziemy się przebarwień skórnych i zahamujemy procesy łuszczenia i rogowacenia skóry. Co ciekawe, spożywając duże ilości cielęciny mamy również szansę spowolnić siwienie włosów oraz poprawić swoją koncentrację!

Cielęcina jest jednym z głównych składników diety paleo dr Lorena Cordaina, upodabniającej jadłospis do jadłospisu człowieka z epoki paleolitu. W trakcie diety można jeść chude ryby, mięsa, owoce morza, warzywa bez skrobi oraz wszystkie owoce. Obecnie dieta paleo jest jedną z najlepszych diet pozwalających na zrzucenie zbędnych kilogramów, również dzięki wartościom cielęcego mięsa.

Cielęcinę możemy spożywać w wielu różnych formach – jako kotlety, steki, pieczone czy duszone mięso. Polędwica, mostek, łopatka czy schab cieszą się ogromną popularnością w polskich domach. Mięso cielęce uznawane jest za jedno z bardziej szlachetnych oraz delikatniejszych. Jeżeli nie jest pieczone na oleju, zachowuje najwyższe walory smakowe, a co więcej jest niezwykle zdrowe i ma niewiele kalorii. Spożywanie cielęciny polecane jest szczególnie osobom które zmagają się z problemami zdrowotnymi często wynikającymi z wieku.

Źródło: paleocatering24.pl – catering na diecie