Na drodze może nas spotkać wiele różnych sytuacji, w których przydatna będzie pomoc drugiego kierowcy. Jednak w przypadku unieruchomienia pojazdu czasami konieczne będzie wezwanie lawety.

Holowanie z pozoru wydaje się rzeczą oczywistą, ale w praktyce nawet najbardziej doświadczeni kierowcy nie zawsze wiedzą jak je prawidłowo wykonać.

Podstawowe zasady autoholowania

Czynność holowania pojazdu wymaga przede wszystkim zachowania odpowiednich proporcji – auto holujące powinno być cięższe od auta holowanego. Najlepiej, jeśli miałoby również mocniejszy silnik. Samochód, który ma być holowany, musi mieć ponadto sprawny układ kierowniczy i hamulcowy oraz działające światła. W przypadku kolizji, w której mamy całkowicie rozbity jeden z reflektorów, niemożliwe jest autoholowanie i jedynym rozwiązaniem jest wezwanie lawety.

Autoholowanie ma zazwyczaj miejsce wtedy, gdy auto ma:

  • przegrzany lub zatarty silnik,
  • uszkodzony układ chłodniczy,
  • uszkodzoną cewkę zapłonową,
  • zerwany pasek klinowy napędzający alternator,
  • wgniecioną blachę po kolizji.

Istotne jest również, aby oba pojazdy miały opłacone ubezpieczenie OC. Jeśli podczas holowania pojawią się jakiekolwiek inne uszkodzenia bądź kolizje, środki pobierane są z OC auta holującego.

Niezbędne akcesoria

Elementy potrzebne do holowania są dosyć oczywiste, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę, że powinni mieć je zawsze w samochodzie. Niezbędna jest oczywiście linka holownicza o długości 4-6 m, która pozwala na holowanie pojazdów osobowych o masie do 3,5 tony. Trójkąt ostrzegawczy będący na wyposażeniu każdego pojazdu, w takiej sytuacji powinien znajdować się aucie holowanym z tyłu, po lewej stronie. Czasami przydatny jest też sztywny hol.

Autoholowanie i przepisy ruchu drogowego

Większość kierowców przy autoholowaniu popełnia ten sam błąd – włącza światła awaryjne w jednym lub obu autach. Właściwym jest natomiast uruchomienie w obu pojazdach świateł mijania. Zasadniczo należy unikać szarpania podczas jazdy oraz zadbać, żeby linka holująca była zawsze napięta. Jeśli na drodze jest więcej niż jeden pas w jednym kierunku, powinniśmy trzymać się prawego pasa. Z kolei w przypadku zmiany kierunku jazdy, zamiar ten powinien być sygnalizowany przez oba auta. Jeśli chodzi o prędkość jazdy w czasie autoholowania, przepisy określają, że w terenie zabudowanym nie powinna ona przekroczyć 30 km/h, a w terenie niezabudowanym 60 km/h.

Kiedy potrzebna laweta?

Jak wyżej wspomniano, w przypadku awarii układu kierowniczego lub hamulcowego zabronione jest autoholowanie przez drugiego kierowcę. W takiej sytuacji niezbędne jest wezwanie lawety. Jeśli zdarzy nam się awaria lub kolizja na autostradzie, także musimy wezwać lawetę, gdyż przepisy zabraniają holowania na autostradzie. Laweta będzie potrzebna również w przypadku aut hybrydowych oraz tych z napędem elektrycznym lub automatyczną skrzynią biegów.

Autoholowanie może być trudne, męczące, a czasami również niebezpieczne, dlatego niejednokrotnie dobrym rozwiązaniem może okazać się wezwanie lawety. Niektórzy kierowcy obawiają się wysokich kosztów tej usługi, ale istnieje wiele przedsiębiorstw, które oferują profesjonalne holowanie pojazdów w przystępnych cenach. Wybierając powyższe rozwiązanie mamy przynajmniej pewność, że awaria naszego auta się nie pogłębi.

Inspirowane: Autoben.pl – pomoc drogowa Zielonka