Wózki widłowe znajdują zastosowanie w wielu branżach. Są jedynymi z najintensywniej eksploatowanych pojazdów w dużych sklepach, magazynach, zakładach produkcyjnych. Awaria wózka może w znacznym stopniu utrudnić wykonywanie codziennych obowiązków. Takie sytuacje narażają firmę na znaczne straty finansowe. Rozsądny przedsiębiorca zadba o to, aby wszystkie jego wózki były regularnie serwisowane. Pozwoli to wykryć zawczasu wszelkie nieprawidłowości i szybko je naprawić.

Jak często należy serwisować wózki widłowe?

Ten rodzaj pojazdów podlega nadzorowi Urzędu Dozoru Technicznego (UDT). Oznacza to, że jako właściciel takiego wózka jesteśmy zmuszeni do regularnego wykonywania badań odbiorczych. Zazwyczaj mają one miejsce raz na rok. Data kolejnego badania znajduje się na specjalnego naklejce, którą zostawi po sobie inspektor z tego urzędu. W ramach takiego testu sprawdzany jest stan wszystkich podzespołów pojazdu oraz dokonywany jest przegląd dokumentacji. Dlatego właśnie warto zadbać o regularne serwisowanie wózków. Tylko w ten sposób możemy zapewnić zachowanie podstawowych standardów bezpieczeństwa i uzyskać pozytywny wynik kontroli UDT. Co więcej, dzięki temu skutecznie obniżamy koszty ewentualnej naprawy. Jeśli nie jesteśmy pewni, jaka jest optymalna częstotliwość przeprowadzania konserwacji wózka widłowego, warto zajrzeć do jego instrukcji. Producent urządzenia powinien zamieścić w niej taką informację. W każdym przypadku należy zastosować się do odpowiednich rozporządzeń prawnych, zwłaszcza ustawy o dozorze technicznym.

Konserwacja wózków widłowych

Konserwację naszych maszyn należy zlecać profesjonalistom posiadającym właściwe kwalifikacje. Powinni oni mieć praktyczne doświadczenie w używaniu tego typu pojazdów. Konserwację trzeba przeprowadzić w serwisie, który ma dostęp do specjalistycznego sprzętu diagnostycznego. Ponadto ważne jest, aby konserwator miał dostęp do oryginalnych części zamiennych do wózków widłowych na wypadek, gdyby konieczna okazała się ich wymiana. Typowy przegląd polega na dokładnym zbadaniu stanu technicznego układów hamulcowych, mechanizmów napędowych oraz cięgien nośnych wraz z ich mocowaniem. Wszystkie ograniczniki ruchowe oraz elementy zapewniające bezpieczeństwo muszą zostać skontrolowane. Na koniec powinno się zweryfikować stan urządzeń sygnalizacyjnych, sterujących oraz oświetleniowych.

Które elementy wózka widłowego są najbardziej podatne na awarie?

W zależności od ich silnika możemy podzielić wózki na modele elektryczne i spalinowe. W obu przypadkach bardzo istotny jest układ hydrauliczny, gdyż jego uszkodzenie unieruchomi pojazd. W większości wózków silnik napędza pompę, której zadaniem jest tłoczenie płynu przez sieć przewodów. Gdy operator chce wykonać konkretną czynność, otwierane są właściwe elektrozawory. Dzięki temu odpowiedni element wykonawczy odbiera ciśnienie pompowanego płynu. Dobrym przykładem są widły do wózka, których ruch jest możliwy dzięki części zwanej siłownikiem. To właśnie on odbiera najwięcej energii przenoszonej przez hydraulikę. Wózek, którego widły nie funkcjonują, jest właściwie bezużyteczny. Dlatego też podczas serwisowania pojazdu należy zwrócić uwagę na to, czy układ hydrauliczny działa sprawnie. Kolejnym istotnym elementem jest układ elektryczny, który umożliwia sterowanie pojazdem. To on je odpowiedzialny za przesyłanie komend wykonawczych z pulpitu do elektrozaworów.

Wbrew pozorom wózek widłowy jest zaawansowanym technicznie urządzeniem. Składa się z wielu podzespołów – każdy z nich musi być regularnie sprawdzany pod kątem stanu technicznego. Tylko w ten sposób możemy zapewnić, że nasze wózki będą prawidłowo funkcjonować.

źródło: lubritech.net.pl – udt